20 Ekim 2017 Cuma

Kadınların çoğu '' ütü yapmasını '' bilmiyor !...




Fakat, alıyor eline ütüyü, geçiyor ütü masasının başına
Ütü yapıyor.
Sonra ?
Ütü yaptığı giysiyi perişan ediyor.

Efendim, ütü terzilik mesleğinin bir işidir. Terzi, kumaşı biçer, giysiyi diker.
Kumaş ve dikiş ne kadar kaliteli ve iyi olsa da, sonucu ütüleme işlemi belirler.
Ütü iyi yapılmamışsa, kaliteli kumaş ve yapılan güzel dikim kendini göstermez.
Ustalığın eseri meydana çıkmaz.

Benim rahmetli olan babam terzi idi. Şimdilerde yok olan bu mesleğin son ustalarından. Şimdi terziler giysi kumaşlarını kalıplar kullanarak biçiyor. O, düz ve eğri özelliğindeki çeşitli özel cetvel ve gönyeleri ile, biçeceği kumaş üzerinde aldığı ölçüye göre, çeşitli mühendislik hesaplarına benzer hesaplar ve çizimleri yapar, sonra keserdi. Provaya hazırlar, yapar ve dikerdi.  Bir pantolonun dikişi yardımcısı yoksa yarım gün, ceketin ise 2-3 gün sürerdi...

İlk okul ve orta okul çağlarımda ben ona çıraklık yaptım.
Yaz tatilleri de dahil tüm boş zamanlarım onun dükkanında geçerdi.
Terzilik mesleğini sevemedim. Okumayı tercih ettiğim ve başarılı olduğum için, beni mesleği öğrenmeye de zorlamadı.
Yalnızca ütü yapmasını öğrendim onun yanında.

Efendim, ev işlerinden anlamam, beceremem de. Yemek yapmasını da hiç bilmem.
Ama evde eşime yalnızca bir konuda yardımcı olurum. Evin ütü işlerin olanak ölçüsünde  yardımcı olmaya çalışırım.

Terzi babam bana bunu iyi öğretti. Bu sebepten evlerde kadınların yaptığı ütü kusurlarını da hemen görürüm. 

Yapılan her işin kendine özel yöntemi vardır. Ütü işlerinin de. Her tür giysinin kendine özel bir ütüleme tekniği vardır. Nereden başlayacaksın. Sonra nasıl devam edeceksin sonlandıracaksın. Ütü masası ve ütü nasıl kullanılacak.
Ütü bezi nerede ve ne zaman kullanılarak kumaşlar parlatılmayacak ve ütü izi görünmeyecek

Her işin bir usulü var. Veee.... Mümkünse, her işi ustasından öğreneceksin.

Genellikle kadınlar ütüyü, annelerinden veya ablalarından öğrenirler. Veya el yordamı ile kendi kendilerine keşfederler. Bu sebepten de gerçek ve doğru ütüleme işlerini genellikle bilmezler. Hemen basit bir örnek vereyim: Erkek gömleklerinin kollarında ütü izi yapılmaz.
Ama, çoğunlukla bu bilinmez ve ütü izi yapılır. Klasik pantolon paçaları gibi.

Eskilerin bir sözü vardı:
Bir tutam sakızın da olsa erbabına çiğneteceksin. 

Değil mi efendim ?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder