26 Aralık 2018 Çarşamba

HACI OLMAK BİR DÜNYA ÜNVANI MIDIR ?....



Hac ibadetinin '' Hacı Babam, Hacı Annem, Hacı Bey, Hacı Dedem '' gibi kişilerde, " Hacı Şakir Sabunları, Hacı Hasan Baklavalar ı'' gibi, ticaret ünvanlarında ve hatta Apartman isimlerinde kullanılmasında bir terslik ve istismar olduğunu düşünmüş ve bu konuyu, bir zamanlar Vatan Gazetesinde dini konularda yazı yazan ve eski DİYANET İŞLERİ BAŞKANLARIMIZDAN olan okuyucularından gelen sorulara verdiği cevapları yayınlayan Sayın Prof Dr. Süleyman Ateş'e  hocamıza bir mail atarak danışmıştım. Allah razı olsun gecikmesini önlemek için adresime mail atarak cevapladılar.

Aşağıda sorumu ve lütfettikleri cevabı içeren mailleri yayınlıyorum.

22/03/2007

Değerli Hocam

Allah'ın selamı üzerinize olsun. Hac ibadetinin günlük hayatımızda uygulanmasında bence mevcut olduğuna inandığım bir aksaklığa takılıyorum. Sizin yorumunuza ve düşüncenize ihtiyaç duyuyorum.

Hac malum olduğu üzere bir ibadettir ve diğer ibadetler gibi Allah ile kul arasındadır. Başka Müslüman ülkelerde öylemidir bilmiyorum, fakat bizim ülkemizde ahierete yönelik olan bu ibadet, dünya ünvanı gibi kullanılıyor, istismar ediliyor. Hacı Babam, Hacı Anne, Hacı Bey .... gibi. Eskişehir'de ikamet ettiğim Apartmanın ismini de bu şekilde koymuşlar: '' Hacı M.. E.... Apartmanı ''. Hatta mezar taşlarına bile ünvan olarak yazılıyor. Bu işte, bu uygulamada bir terslik var gibi geliyor bana. İnançta ve ibadette ihlası zedelediğini düşünüyorum.

Çok konuda olduğu gibi bu konuda da sizin yorumunuzu öğrenmek ve aydınlanmak bizleri mutlu edecektir.

23/03/2007

Cevap:

Hac dediğiniz gibi namaz gibi, oruç gibi bir ibadettir. Hac yapan kimseye, hac esnasında hâcc yani hac ibadetini yapmakta olan kişi denilir. Nasıl ki namazda olan kimseye de musalli ( namaz kılan ) denilmektedir.

Ama hacdan döndükten sonra bu ibadetin bir ünvan olarak kullanılması tamamen bid'attır. Peygamber sahabilerinin hiç birine hacı ünvanı verilmediği gibi mezhep imamları da böyle bir ünvan taşımaz.

Şimdilerde bu ünvan, bir yandan haccı teşvik amacında bir yandan da aslında pek yüceltici sıfat bulamayanlara verilmiş bir yüceltme, biraz da övünme sıfatıdır. Ama meşhurlar böyle bir ünvan kullanmazlar. Merhum Cumhurbaşkanı Turgut Özal sanıyorum ki bir kaç kez hac yaptı ama '' Hacı Turgut '' ünvanı taşımazdı. İsim söylemek belki sakıncalı olur diye baş isim zikretmiyorum. Hac meselesi böyle

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder