Son 20-30 yıldır eğitim sistemimizde, neredeyse her eğitim kademesinde, bilginin ölçme ve değerlendirilmesinde test sınavı tek seçenek haline geldi.
Test sınavı nedir ? Doğrunun 3-4 veya 5 seçenek içinden bulunması.
Bunun alternatifi ne idi ? Sözlü ve yazılı sınav.
Sözlü sınavda öğrenci tahtaya kaldırılır. Öğretmen bir kaç soru sorar, öğrenci de sorular konusunda bildiklerini sözlü olarak anlatır, aktarırdı. Tabii ki öğrenci bir büyük heyecan ve stres fırtınası altında epeyce zorlanır, yorulur ve yıpranırdı. Fakat ilerideki yaşantısındaki sorularla, sorunlarla baş başa kalacağı günlere hazırlanır ve deneyim sahibi olurdu. Sonraları sözlü sınav zorunluluğu kaldırıldı, öğrencinin derse ilgisi, takibi, katılımı gibi hususların öğretmen tarafından değerlendirilmesi ve sözlü notu olarak kayıta geçirilmesi uygulamasına geçildi.
Yazılı sınava gelince; çok önceleri dersin öğretmeni sınav yapacağını önceden bildirmeden derse girince aniden çıkarın sınav kağıtlarını yazılı sınav yapacağım der ve sınavı yapardı. Öğrenciler her gün her dersten sınav yapılabilir düşüncesiyle devamlı sınava hazırlıklı olmak ihtiyacını duyardı. Sonraları haber vermeden aniden sınav yapma uygulaması kaldırıldı. Öğretmenin önceden sınav yapacağı gün ve ders saatini haber vermesi zorunluluğu getirildi.
Yazılı sınavda öğretmen 3-4-5 soruyu sınav başlangıcında öğrenciye yazdırır. Sonra da cevaplar için belirli bir süre vererek sınavı başlatırdı. Öğrenci her soru hakkındaki bildiklerini soru sıra numarasını başına yazarak kendi cümle ve ifade şekli ile sınav kağıdına yazardı.
Yazılı ve sözlü sınavlar öğrencinin gelecek yaşamına hazırlanması için gerçek bir eğitim aracı vazifesi görürdü. Öğrenci yazılı ve sözlü olarak bilgisini ve meramını anlatmak, sunmak becerisi kazanırdı.
40, 50 yıl ve daha önceki yıllarda ilk okul, orta okul, lise ve hatta yüksek olkullarda mezuniyet sınavları her dersten hem sözlü ve hem de yazılı olmak üzere yapılır, ortalamaları sonuca etkili olurdu.
Sonra batı eğitim sistemlerinden kopya edilen test sınavları eğitim sistemimize girdi.
Nedir test sınavı ?
Yukarıda da belirttiğim ve bilindiği gibi, doğru cevabın 3-4 veya 5 seçenek arasından bulunması ve cevap kağıdına işaretlenmesidir. Fakat bu şekilde bilginin ölçülmesi ve değerlendirilmesi hayatın akışına ve gerçeklerine uygun değildir. Yaşamda sorular ve sorunlar insanın karşısına doğru cevabı içinde barındıran seçenekle gelmez. Sorunun cevabını ya bilirsin ya da bilmezsin. Hatırlama ile ilgili ipucu karşında hiç bir zaman yoktur. Ya doğruyu hatırlayacaksın veya hatırlayamayacaksın. Yani bilip problemi çözersin veya bilemezsin ve sonucunda problemi çözemezsin yanlış yapar veya
yanlış karar verirsin.
Ben 15 yıl teknisyenlik ve 4 yıla yakın bir süre TCDD'de fabrika personel müdürlüğü yaptıktan ve bu süre içinde - çalışıp hayatımı kazanmak suretiyle yüksek tahsilimi ( işletme ) yaptıktan sonra -- kendi isteğimle -- yatılı Demiryollar Meslek Lisesinde önce teknik derslerde öğretmenlik sonra da yöneticilik yaptım.
Hiç bir eğiticilik eğitimi görmeden eğitimci oldum ve eğitimi deneme, yanılma ve araştırma ile kendim keşfettim. Bu test sınavına hiç ısınamadım ve benimseyemedim. Tüm sınavlarımı eski usul - yazılı sınav - şeklinde yaptım.
Sonra test usulü sınav eğitimciler tarafından da kolaylarına geldi, benimsendi. Çünkü yazılı sınava kıyasla çok kısa sürede sınav sonucunu değerlendirme imkanı veriyordu.
Test sınavlarının tüm eğitim kademelerinde ağırlık kazanması sonucunda ne oldu ?
Bilgisini, derdini, isteğini sözlü ve özellikle yazılı olarak ifade edemeyen, ama bu arada yüksek tahsil diplomasına da sahip olan -- kitap okuma alışkanlığı olmamasının da etkisi ile -- diplomalı cahiller nesli yetişti...
Zaman içinde üniversiteden '' Türkçe öğretmeni diplomasına sahip '' fakat yazılı olarak bir tek küçük paragraf veya cümle oluşturamayan bir eleman da tanıdım, birlikte çalıştım. Yine üniversite mezunu Türkçe ve imla bilgisi olmayan -- konuştuğu gibi yazan -- gençler gördüm. İnternet sosyal platformunda bir çok örneği her an görülebiliyor.
Yani dostlar bu test sınavına dayalı eğitim sistemi gerçek bilgiyi ölçemiyor ve diplomalı cahiller yetiştiriyor... Ayrıca gençleri hayata hazırlamıyor...
Örnek mi istiyorsunuz ? Bilindiği gibi Açık Öğretim Fakültesi sistemi ölçme ve değerlendirmesi tamamen test usulü sınava dayalıdır. Bazı öğrenciler bu test sınavlarının açıklarını keşfetmişler ve hiç bir şey bilmedikleri dersleri başarmış görünmüşlerdir.
Nasıl mı ?
Tüm cevaplarda örnek olarak a ve b şıklarını işaretlemişler ve ortalama için gerekli puanı yakalamışlar ve o dersten geçmişlerdir.
Şimdi bu eğitim ve öğren mi oluyor ?
Tabii ki test sınavları üniversite ve memuriyet giriş sınavları gibi kitlesel sınavlarda kaçınılmazdır. Benim burada anlatmak istediğim eğitim ve öğretimin her kademesinde faydadan ziyade zarar getirdiği ve GERÇEK ÖĞRENMENİN
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMESİNİ sağlamaktan uzak olduğudur.
Şimdi bu açıklamam ve değerlendirmem özellikle eğitimcilerin işine gelmeyecektir ama deneyim ve gözlemlerimle belirlediğim gerçeklerdir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder