14 Aralık 2018 Cuma

YARIM ASIRLIK DEMİRYOLU EMEKTARI OLARAK SON YÜKSEK HIZLI TREN KAZASI HAKKINDAKİ YORUMUM .....



Hızlı olarak  '' geçmiş olsun '' ve ''  başımız sağ olsun '' dileklerimle hemen konuya giriyorum:

Evet arkadaşlar beni takip edenlerin çoğunluğu tarafından bilindiği gibi  yarım asırlık demiryolu  emektarıyım ( 45 yıl 7 ay )   Demiryolu işletmemizin  en ilkel  dönemi olan buharlı tren döneminde işe girdim.  ( 1963 )  Yüksek hızlı tren dönemi  başlangıcında emekli oldum.  Demiryolu Meslek Lisesi mezunu olduktan sonra ilk atandığım  3. Bölge Alsancak 312. yol bakım şefliğinde 9 ay kadar şef yardımcısı olarak çalıştıktan sonra 19 yaşında Yol Bakım Şefliğine atandım. O günden, emekli olduğum tarihe kadar, şef teknisyen,  Sivas ve Afyon Beton Travers Fabrikaları, Personel Müdürlüğü görevleri, Demiryolu Meslek Lisemiz  sonra da  Eskişehir Eğitim Mekezi meslek dersleri öğretmenliği yaptım -- arada --  Meslek Lisemiz  1998 yılında kapatılınca da etkin ve yetkin çalışmalarımdan  dolayı ödül olarak ''  siyasi amaçlarla başka kurumdan torpilli olarak Eğitim Dairesi Başkanlığı görevine getirilen zatın icraatıyla  Demiryolu hastahanmize 2 yıl kadar sürgün  edildim.

Şimdi gelelim hızlı tren dönemine:

Hızlı tren teknolojisinin geçilmesine başlangıcından beri tereddütlü ve endişeli oldum. Yüksek teknoloji ve onun getirdiği yüksek hız insanı ile ekipmanı ve trafiği ile bir bütün olarak bir sistem meselesi. Bu sistemi oluşturan tüm detaylar mükemmel olmalı, ve azami dikkatle  takip edilmeli. İşte ben buna ülkemizin özellikle yöneten ve yönetilen insanlar açısından ''  Tam hazır olmadığına '' inanıyordum. Çünkü hızlı tren işletmeciliğimizin başlamasından kısa bir süre önce  DEMİRYOLCU OLMAYAN BİR GENEL MÜDÜR'ün  yanlış kararları ile HIZLANDIRILMIŞ TREN FACİASI yaşanmıştı. Yine büyük bir GELİYORUM DİYEN kaza,  bir çok can kaybı.  

Bu olayda yine ne yazık ki olayın derin ve gerçek araştırılması, analizi yapılmadı. Kusur bir kaç personele  fatura edildi. İşin gerçek müsebbibi üst yöneticiler görülmedi, görmezden gelindi. Bir de ödüllendirildi. Şimdi biri  milletvekili....

HIZLANDIRILMIŞ TREN uygulaması çok yanlıştı. Mesleğim Demiryolu İnşaatı ve Bakımı olduğu içim biliyorum ki. Her yolun, yaşı, malzemesinin özelliği, bakım şartları gibi durumlar, üzerinde yapılacak azami hızı belirler. Özellikle yol teknik terimi olan kurplar ( virajlar ) hızın sınırlanmasında oldukça etkilidir. Bu hız sınırları aşılınca  KAZA kaçınılmaz olur. Çünkü genel fizik kanunlarının  işlemesi önlenemez. Bu bölgede çok önemli bir yanlış karar daha alındı. MAKİNİSTE DURUMA GÖRE HIZI KENDİLİĞİNDEN % 10 ( hatırladığıma göre )  ARTTIRMA YETKİSİ VERİLDİ.  Bu demiryolu işletme tekniğine uymayan ve yanlış bir karardı.  İşin tekniğine çok aykırı bir karar. Hızı arttırma yetkisi, yol teknik ekibi sorumlularına aittir. 
 Ne yazık ki o gün görevde olan yol, cer, trafik bölümleri üst yöneticileri, de genel müdürü uyarmadılar, sessiz ve dirençsiz kaldır.

Yüksek teknoloji ve yüksek hız öncelikle uygun özelliği olan personel yani insanla gerçekleşebilir: 

==  Seçilecek elemanlar, çok zeki, çok çalışkan, toplulumuzun en seçkini denebilecek gençler arasından seçilmelidir. Mutlaka makina ve motor gibi branşlardan yüksek tahsilli olmalıdırlar...
==  Makinist,  çok iyi ve yeterli eğitimden geçirilmelidir.  Bence Hızlı veya Yüksek Hızlı tren makinistliği bir sivil ve askeri uçak pilotuna eşit yetenek isteyen ağırlıkta  bir görevdir.
==  Bu seçimde toplumumuzun önemli bir aksak ve yanlış yönü olan adam kayırma, siyasi mülahazalar, torpil gibi alışkanlıklarından sıyrılmak ve bunları devre dışında tutmak gerekir
==  Makinist  ve  hızlı tren trafiğini yöneten personel, maddi ve manevi yönler açısından  ileri seviyeye getirilmelidir. Bu görevlerini yaparken dikkatlerini  toplamasına engel bir durum olmaması çok önemlidir.  Özel hayatlarında, boşanma, ayrılma, büyük kayıplar olan personel  bu göreve getirilmemeli, sonradan oluşan problemlerde de bu görevden alınmalıdırlar.
==  Yüksek hızlı tren trafiği içinde görev alacak diğer personel de yine bu imkanlara yakın olması gözetilmelidir.
==  Sık sık takviye eğitimine alınmalıdırlar. Moralleri de yüksek tutulmalıdır.
==  Personelin iş disiplini ve özellikle kişisel iç disiplinleri de yüksek olmalıdır.
==  Bunun yanında Yüksek Hızlı Tren makinist ve trafik görevlilerinin başına getirilecek  yöneticilere de özel bir önem verilmeli uyumlu çalışmaları sağlanmalıdır.

Tabii ki  personel dışında,  çeken ve çekilen araçların  periyodik  teknik kontrolleri ve bakımları ile yolun bakımı yüksek disiplinle yürütülmelidir. 

Ne yazık ki ülkemiz insanının özelikle yöneticilerinin iflah olmaz bir eksikliği var, merakla ve hızla iyi etüt edilmeden ve sürecin tüm ayrıntıları gözetilmeden hızla karar veriliyor ve TEDBİRLER  İÇİN İSTİM ARKADAN GELİYOR.  Mükemmellik detaylarda gizlidir. İşte bizim atladığımız göremediğiz yanlışlık eksiklik bu noktada. Yine bu kazanın faturası  -- mutlak az veya çok kusurlu da olabilen  -- bir kaç canın dişine takarak çalışan faal personele kesilecek, üst ve siyasi yöneticilerin yanlış  karar ve ihmalleri dikkatlerden  kaçırılacak... 





























Hiç yorum yok:

Yorum Gönder